Köpvillkor för KEBA Sweden AB internetbutik
Detta är villkoren som gäller för alla produkter som finns i vår internetbutik.
Vid försäljning till enskilda konsumenter gäller alltid konsumentköplagens bestämmelser, liksom distans- och hemförsäljningslagen. Se konsumentköplagen på www.konsumentverket.se
När du handlar genom ett företag eller använder ett företagsnamn på kvittot är det köplagen som gäller.
Åldersgräns
Köparen skall vara myndig för att ingå avtal med KEBA Sweden AB.
Priser och orderbelopp
Fakta- och prisuppgifter lämnas med reservation för skrivfel och ev. oriktigt angivna tekniska specifikationer mm. Samtliga priser är inklusive moms.
Samtliga priser på KEBA Sweden ABs internetbutik anges inklusive moms. Fraktkostnad kan tillkomma.
Bekräftelse
När vi mottagit din beställning skickar vi dig snarast en bekräftelse per e-post med information om att vi har tagit emot din order. Spara gärna detta e-mail, då det är bra att ha till hands vid eventuell framtida kontakt med kundtjänst.
Fraktkostnad
Hos oss på KEBA Sweden ABs är det alltid fraktfritt vid order över 1000 SEK. Vid lägre ordersumma tillkommer 98 SEK.
Leveranssätt och hanteringskostnader
KEBA Sweden AB levererar endast till leveransadresser inom Sveriges gränser.
Varor skickas med Postnord. Avisering sker via sms till din mobil. Inga övriga fraktavgifter tillkommer. Giltig legitimation skall uppvisas vid uthämtning av försändelsen.
Leverans av flera produkter
Beställer du flera produkter sänder vi som regel alltid dessa i samma försändelse. Dock kan det förekomma att du får dina produkter i mer än ett kolli. Vi väljer alltid det mest lämpliga transportalternativet för respektive produkt, men du betalar alltid bara en fraktkostnad.
Avbeställning
KEBA Sweden AB arbetar för att minimera leveranstiderna och oftast behandlas din beställning av oss direkt efter att du har genomfört ditt köp. På grund av den korta leveranstiden är det därför inte alltid möjligt att göra en avbeställning efter lagd order. Kontakta oss på telefon 0371-510900 för att se om det är möjligt att göra en avbeställning.
Betalning via Klarna (privatpersoner)
Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sverige, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna för privatkonsumenter som har samma leverans och faktureringsadress.
Betala inom 14 dagar: Betalningstid är 14 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för betala inom 14 dagar finner du här.
Konto: Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du här.
Betala Direkt: Betala Direkt baseras på autogiro och ditt konto debiteras först när butiken har hanterat din beställning och skickat din order. Villkoren för Betala direkt finner du här.
Banköverföring: Ditt konto debiteras omedelbart efter att beställningen har lagts.
Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här. För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa vår integritetspolicy.
Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.
Klarnas kundservice hittar du här. Hit vänder du dig med dina ev. frågor om Klarna fakturan. Så här fungerar Klarnas betalningsvillkor.
Få först, betala sen:
Dessa villkor för faktura gäller mellan dig och KEBA när du handlar varor och valt att betala med faktura.
När du väljer att betala med faktura erbjuder vi dig möjligheten att betala 14 dagar från dess att vi skickat varorna för leverans. Keba överlåter kravet på betalning för ditt köp till Klarna Bank AB (“Klarna”). Klarna kommer att skicka en betalningsinstruktion till dig där du ska betala direkt till Klarna. För kontaktuppgifter och ytterligare information om Klarna, gå till klarna.se.
Om du tidigare valt att ansluta dig till tjänsten Månadsfaktura kommer fakturan istället att inkluderas i din månadsfaktura i enlighet med de villkor som gäller för Månadsfaktura.
Betala endast efter du tagit emot din order:
Klarna erbjuder konsumenter Köparskydd, vilket bland annat innebär att du som konsument inte behöver betala för dina beställda varor förrän du har mottagit dem, samt att Klarna assisterar dig med problem som relaterar till ditt köp.
För mer information och instruktioner vänligen gå till: https://www.klarna.com/se/beskrivning-av-klarnas-koparskydd/. Alla frågor om produkter och dess egenskaper eller funktion besvarar av KEBA, kontaktuppgifter hittar du under kontakt på hemsidan.
Kostnader och avgifter:
Vi tar ut en fakturaavgift om 0 kr per köp. Vid sen betalning skickas en påminnelse ut till dig där du påläggs att betala en påminnelseavgift. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.
Kreditprövning och personuppgiftsbehandling:
När du väljer att betala med faktura gör Klarna en kreditprövning. Om en kreditupplysning tas kommer du bli underrättad om detta samt få en kopia på kreditupplysningen skickad per post eller e-mail. Klarna behandlar dina personuppgifter för att uppfylla våra åtaganden enligt detta avtal och för de övriga syften som redovisas i vår Dataskyddsinformation. Dataskyddsinformationen hittar du här, eller på Klarnas hemsida, och genom att använda Klarnas tjänster så bekräftar du också att du tagit del av denna Dataskyddsinformation. Vi behandlar dina personuppgifter bland annat för att utföra identifikation, kundanalys, kreditprövning, marknadsföring och affärsutveckling. Vi kan också komma att överföra dina personuppgifter till utvalda partners (såsom kreditvärderingsinstitut), som kan vara etablerade i en stat utanför EU/EES. Du hittar mer information om vår delning av personuppgifter, dina rättigheter i förhållande till dessa, hur du kan kontakta oss med frågor, eller vända dig till myndighet med klagomål, i Dataskyddsinformationen.
Ladda ner denna information.
Leveranstid
Vi levererar din beställning inom 2-10 arbetsdagar från det att ordern mottagits. Under långhelger kan leveransen ta något längre tid. Om inte KEBA Sweden ABs kan leverera beställda produkter inom 30 dagar, har du rätt att häva köpet. Pengarna återbetalas inom 30 dagar. Vid försenad leverans kan ny föreslagen leveranstid erbjudas, godkänner du inte det har du rätt att häva köpet.
Retur av order - ångerrätt
Enligt distansavtalslagen har du som konsument rätt att ångra ditt köp utan speciell anledning inom 14 dagar från det att du tagit emot varorna. Du har rätt att utan kostnad öppna förpackningen och kontrollera att varan fungerar. Varan och förpackningen ska vara i väsentligt oförändrat skick. Förädlade produkter kan ej returneras. Detta gäller bl a produkter med kundanpassat tryck eller specialprodukter.
Kontakta oss alltid på info@keba.se innan du returnerar. För att snabbare kunna hantera ditt ärende ber vi dig meddela följande information.
• Ordernr
• Namn, samt artikelnummer på det du önskar returnera.
För att returen ska godkännas måste den returnerade varan vara i väsentligt oförändrat skick.
Vi skickar dig en returfraktsedel som du fäster på transportemballaget. Paketera sedan produkten väl. Originalemballaget skall vara oskadat och inga lappar eller fraktsedlar får fästas på originalemballaget. Placera din följsedel i paketet så att vi kan identifiera vem det kommer ifrån och vilken order som skall krediteras. Paketet lämnas till Postens inlämningsställe. Vi ser gärna att du uppger orsak till returen. Returfrakten bekostas av dig som kund om du ångrar ditt köp. Vid retur av hela eller delar av ordern återbetalar vi varans belopp samt drar av för returfrakten.
Återbetalning sker på det kort som använts vid köpet.
Reklamation
Är varan skadad eller fellevererad gör du en reklamation senast 7 dagar efter att du hämtat ut varan hos Postens utlämningsställe. Anmälan om ev. reklamation skickas till info@keba.se .
I de flesta fall behöver vi en bild på skadan eller problemet. Om emballaget är skadat, så tag en bild även på detta. Vi skickar dig en returfraktsedel som du fäster på transportemballaget. Paketera sedan varan väl. Originalemballaget skall vara oskadat och inga lappar eller fraktsedlar får fästas på originalemballaget. Placera din följsedel i paketet så att vi kan identifiera vem det kommer ifrån och vilken order som skall krediteras.
Paketet lämnas till inlämningsstället (samma ställe där du hämtade ut ditt paket.)
När returen kommit oss tillhanda och blivit godkänd, återbetalar vi dig för ditt köp.
Återbetalningen sker på det kort som används vid köpet. OBS! Normalt tar det ca två veckor från att du skickat din retur till oss innan du erhåller återbetalning.
I undantagsfall kan det ta upp till 30 dgr vid återbetalning vilket är max-tiden enl. konsumentköplagen.
KEBA Sweden AB har vidare alltid rätt att på egen bekostnad avhjälpa felet, t.ex. genom reparation, eller byta mot en felfri vara.
Transportskada
Upptäcks en synlig transportskada skall detta dokumenteras och påvisas vid utlämningsstället. Kontakta därefter oss via e-post: info@keba.se Tag gärna en bild på skadan som ni kan bifoga till oss. Upptäcks en dold transportskada skall detta rapporteras till KEBA Sweden AB på
info@keba.se inom 5 dagar. Upplåtelse att inte följa dessa riktlinjer kan innebära att kostnaden för produkter inte ersätts.
Outlösta varor
Om vi får tillbaka paket som inte lösts ut från Posten eller hos vald återförsäljare, förbehåller vi oss rätten att debitera konsumenten för samtliga de kostnader som uppstår i samband med en sådan retur + hanteringskostnader. Om du skickar tillbaka ditt paket felaktigt, så förbehåller vi oss rätten att debitera dig för samtliga de kostnader som uppstår i samband med en sådan retur + hanteringskostnad.
Erbjudandets giltighet
Erbjudandet gäller alltid så länge lagret räcker om inget annat anges.
Företagsköp
När du handlar genom ett företag eller använder ett företagsnamn på kvittot är det köplagen som gäller.
Personuppgifter och sekretess
När du betalar en order krypteras och skyddas all kontokorts- och annan betalningsinformation enligt såväl gällande lag som branschstandard. För att kunna genomföra ett köp måste du lämna vissa personuppgifter till oss, som vi behöver för att kunna leverera din order. Ansvarig för personuppgifterna är KEBA Sweden AB och vi förmedlar eller säljer aldrig information vidare till tredje part, med undantag för vår betalningstjänst PayEX (som endast får den information som är nödvändig för att genomföra själva betalningen).
Du har rätt att begära ett registerutdrag för att kunna kontrollera vilken information som finns lagrad om dig och vi justerar felaktig information på begäran. På begäran raderar vi alla uppgifter (som bokföringslagen eller annan lag inte kräver att vi sparar) om dig från våra system.
Vår webbplats använder sig av så kallade cookies. Det är en standardiserad teknologi som nästan alla webbsidor idag använder sig av. Syftet är att kunna föra statistik över hur webbplatsen används och ge oss nyttig information om hur vi kan förbättra sidorna för våra användare. I inställningarna till din webbläsare kan du välja att inte acceptera cookies om så önskas. För att kunna köpa varor måste du dock ha så kallade sessionscookies (tillfälliga cookies) tillåtna - annars fungerar inte själva butiken.
Kontakt
Vi besvarar alla orderrelaterade frågor via e-post inom 48 timmar. (gäller vardagar). Kontakta oss via e-post: info@keba.se
Tvist
KEBA Sweden AB följer allmänna reklamationsnämndens rekommendationer vid eventuell tvist.
Force majeure
KEBA Sweden AB är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal. Om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.
Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.